Guide: Avslutade resor (Admin)

I denna guide går vi igenom hur du som admin tolkar och använder vyn Avslutade resor.


Steg 1: Gå till portalen genom att logga in via jiricom.se 

  1. Klicka på menyn Resor.
  2. Välj därefter Avslutade resor. Vyn är unik för varje admin/företag. 

Steg 2: Hur söker man på Avslutade resor

  1. Välj de alternativ du vill söka på i menyn.
  2. Du kan bland annat söka på reg.nr, datum, förare, från och till adresser med mera (se bild).


Steg 3: Hur läser man av Avslutade resor

  1. Initialt kommer du direkt se alla resor som har registrerats i din organisation.
  2. När du valt det du vill söka efter kommer samtliga registrerade resor att synas (se bild). 
  3. Se nedan tabell på förklaringar kring samtliga rubriker. 



Rubriker och förklaringar

Rubrik

Förklaring

Reseid

Här har du bilens registreringsnummer, enheten och vilket ID just resan har. 

Förare

Namn på föraren.

Karta

Kartsymbolen visar hela resan. Här kan du dela upp din resa.

Replay

Replay ger dig möjligheten att få resan uppspelad på kartan.

StartResans startadress. 
StoppResans stoppadress.
TidStart-och sluttid av resan.
RestidTotala restiden.
AvståndResans totala längd. 
KmMätarställning vid start och stopp.
Förbrukning

Hur mycket CO2 som släppts ut samt hur mycket bränsle som ungefär gjordes av med. 

Resesyfte

Tjänst, Privat eller Kundresa. Möjlighet att lägga till notering.

Slå ihop resor

Möjligheten att slå ihop vissa resor till en resa. Slå ihop resor.


Steg 4: Hur attesterar föraren sina resor

  1. Detta gör förare genom att gå in på vyn Avslutade resor (se steg 1)
  2. Till vänster om samtliga resor kommer följande att finnas (se bild nedan)
  3. Föraren bockar av resorna som ska attesteras. 



Steg 5: Hur exporterar man resor

  1. Ange det datum intervall för de resor du vill exportera. Till exempel alla resor mellan 2025-01-01, 08:00 till 2025-01-31, 23:59 på reg.nr ABC123.
  2. Tryck på Sök.
  3. Exportera sedan valda resor i förslagsvis Excel. 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 


Vanliga frågor (FAQ) 


Fråga: Varför syns inte min resa?

Svar: Kontrollera att enheten är korrekt installerad och att resan inte är bort filtrerad.

Fråga: Kan jag ändra mina resor i efterhand? 

Svar: Det du kan ändra i efterhand är: typ av resa (tjänst/privat/kund), resesyfte (här kan du lägga in en egen kommentar kring gjorda resan). 

Fråga: Kan jag lägga in mina resor manuellt om enheten missar att registrera? 

Svar: Detta är en funktion vi jobbar på och som strax finns tillgänglig. Information om detta kommer ut när det finns redo. Tillsvidare kan resor läggas in manuellt genom att höra av dig via mejl/telefon till support.

Fråga: Jag ser att min mätarställning inte stämmer, hur fixar jag det? 

Svar: Detta gör du enklast genom att scanna QR-koden på den enheten som sitter i det specifika fordonet och fylla i de uppgifter som du får upp i din telefon inkluderat mätarställningen. Alla gjorda resor kommer att justeras korrekt per automatik efter detta.






Har du frågor eller funderingar?

Kontakta oss på support@jiricom.se

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov